3 manieren om feedback te ontvangen
In één van mijn vorige blogs heb ik de 6 stappen van feedback met je gedeeld Deze stappen zijn heel waardevol om te kennen als je de ander wil aanspreken op positieve, maar zeker ook op kritische punten. Alles met als doel om samen beter te worden in jullie werk. Bij het ontvangen van feedback zijn deze 6 stappen ook heel waardevol. mits je open staat voor de feedback die de ander je geeft.
Om feedback goed te kunnen ontvangen is het van levensbelang dat je je niet laat overvallen door de feedback. Maar hoe doe je dat dan? Bij het ontvangen van feedback zijn er drie mogelijkheden waarop je kunt reageren:
Je kunt ‘Slikken’. Door te slikken geef je de zender gelijk of je doet alsof je hem gelijk geeft. Je gaat niet in de verdediging. Je behartigt de ‘lieve vrede’ en omzeilt elke mogelijke ruzie. Je kunt je voorstellen dat dit een mooie oplossing is voor de korte termijn, maar dat het op de lange duur gaat schuren. Waarschijnlijk bouw je ten opzichte van deze persoon toch spanning op. De zender voelt zich niet echt gehoord, voelt zich in de kou staan. Met andere woorden, uiterlijk lijkt alles koek en ei, maar ondertussen…
Een andere mogelijkheid is dat je in de verdediging gaat. Je gaat meteen uitleggen waarom je je zo hebt gedragen, waarom de ander je verkeerd heeft begrepen, wat eigenlijk je bedoeling was, of dat je niet herkent wat de ander gezien of gehoord heeft. Hierdoor heeft de zender niet het gevoel dat de boodschap is overgekomen. Jullie verzanden hoogst waarschijnlijk in een welles-nietes spelletje en de sfeer is om te snijden.
Bovenstaande manieren dragen niet bij aan de onderlinge band die nodig is voor een goede samenwerking. Daarom is het van groots belang om je ego aan de kant te zetten zodra je merkt dat iemand de moeite neemt om je feedback te geven. Sta ervoor open om de feedback te verwerken, ook al wordt die feedback misschien niet heel handig gebracht. Luister rustig en aandachtig en vraag waar nodig om verduidelijking. Toon waardering voor de zender. En vraag door, zodat je samen op één lijn komt, dat je beide goed begrijpt waar het over gaat. Geef een samenvatting van de boodschap van de zender en zeg duidelijk met welk stuk van de feedback je het eens bent en geef terug wat je niet herkent in de feedback. Zo ontstaat er een open gesprek, waarin er ruimte is voor empathie van beide kanten. De ‘zender’ voelt zich gehoord en serieus genomen en hij en jij potten niets op, dus ook geen spanningen. Er ontstaat een open sfeer en jij verwerkt de feedback en leert er van.
Wat mij betreft zijn dat ook de twee winstpunten als collega’s elkaar regelmatig voorzien van feedback: Het werkresultaat wordt beter, omdat je elkaar prikkelt tot leren en verbeteren. Daarnaast verbetert de onderlinge communicatie sterk, waardoor je elkaar steeds makkelijker aanspreekt. Een mooie spiraal omhoog dus.
Carolien Daniëls is gespecialiseerd in feedbacktrainingen, ook aan teams. Zij is professioneel trainer en teamcoach en werkt voor organisaties die voorop lopen in modern werkgeverschap.
PS: Nieuwsgierig naar hoe je je ego aan de kant kunt zetten om open te staan voor feedback? In mijn volgende blog kom ik daarop terug.
Recente reacties